Mä kävin tänään Suomalaisessa ja tietty sieltä tarttui käteen kolme kirjaa... Ne oli onneksi tarjouksessa, maksoivat yhteensä 28 euroa. Kaikki liittyvät johtamiseen ja hallintoon. Mielenkiintoista. Ainakin siis minusta. Mä luulen, että joitain niitä voisi käyttää jollain tavalla myös gradussa.

Gradu onkin ollut mulla mielessä tässä jo monta päivää. Ei meinaa oikein tenttiin lukeminen onnistua, kun on vaan gradun aihe ja aiheen rajaaminen mielessä. Tästä nähdään, että aina se sika syitä löytää: millon on maa jäässä, millon kärsä kipee. Jotenkin mä en nyt vaan mitenkään saa otetta tenttiin valmistutumisesta. Aihe on mielenkiintoinen, kirjat on (ainakin osa) ihan mielenkiintoisti kirjoitettu. Mutta, mutta.
Tarkoittaakohan tää sitä, että mun pitäs pitää lomaa lukemisesta ja opiskelemisesta? Jos mua vaivaakin opiskelustressi? Ei kyllä ole ollenkaan sellainen olo. Eikä olekaan. Musta olis nyt vaan mukava laiskotella lukemisen sijaan. Mutta se ei käy, tentti on merkattu kalenteriin ja kun se on kirjoitettu, se hoidetaan alta pois suunnitellusti. Näin tää homma etenee. Mä teen suunnitelman ja pidän siitä kiinni eli toteutan sen. Yksinkertaista vieteriukon logiikkaa. Suunnittele ja toteuta.

Gradun aihe on kuitenkin pyörinyt mun päässäni koko kesän. Johtamisesta mä sen teen, mutta mikä näkökulma? Kun mä nyt luen tota henkilöstön johtamista (maanantain tentin aihe), niin en voi kuin ihmetellä, mitä täällä oikein tapahtuu. Kaikki kirjat ovat täynnä toinen toistaan hienompia ajatuksia ja malleja siitä, kuinka viisaasti johdetaan ja niin, että voittoa tulee ja asiakas on tyytyväinen. Itse asiassa asiakas on laatujohtamisessa avainasemassa. Niin miksi sitten kunnallisella puolella koko uusi julkisjohtaminen on suurelta osin niin kökköä? Vai kuvittelenko mä vaan?
Mulla on sellainen käsitys, että kunnallinen johtaminen on usein vain yksityisen liikkeenjohdon manöövereiden matkimista ilman syvällisempää ymmärrystä ja soveltamista. Ja kaiken kukkuraksi siihen on apinoitu liikkeenjohdosta vääriä asioita. Yksityisellä puolella olisi niin paljon sellaista, mitä oikeasti kannattaisi soveltaa kunnalliseen johtamiseen, mutta niitä elementtejä ei siellä kyllä näy. En väitä, että tämä on totuus, mutta siltä se minusta vaikuttaa.

Äh, kello on jo liikaa, en jaksa nyt vauhkota enempää. Se tarkoittaa tässä myös kunnon perustelujen uupumista väitteelleni. Palaan asiaan, kun olen virkeämpi ja kynäni terävämpi.

Guten nacht.