Mä teen täyttä päätä tutkimussuunnitelmaa. Pää on täynnä kysymyksiä, kuten pitääkö tutkimussuunnitelmassa olla lähteet mainittu muuallakin kuin kirjallisuusluettelossa. Jos olis oikea tutkimus käynnissä, niin rahoittajalle pitäs varmaan laittaa noita lähteitä. Mut kun kyseessä on skraadu, iso G, grandi eli pelkkä maisterin paperi, niin kuinka sitten? No, se varmasti selviää viimeistään pari viikon päästä.

Oon koko tän päivän istunut omassa! työhuoneessani ja sorvannut tota suunnitelmaa. Mun pitää ensi tiistaina esittää jotain siitä rahoittajalle eli Työelämän tutkimuslaistoksen edustajalle. Aika kivaa, että tää mun gradu on oikeasti osa jotain tutkimushanketta, että tällä on oikeastikin jotain merkitystä. Ei suurensuurta, mutta pieni kylläkin.

Tutkimuskysymyksen tekeminen on niin vaikeaa, että meinaa hermo kerta kaikkiaan mennä: on liian monta kysymystä ja rajaaminen tuntuu karseen vaikealta. Mutta mä huomasin, että kun vain kirjoitta ja kirjoittaa, niin sieltä se löytyy - hyvin (tai ainakin sinne päin) muotoiltu kysymys, johon  voi odottaa saavansa vastauksia.

Menin tänään - niin kuin normaalistikin menen - laitokselle kahdeksaksi. Lähdin tänään poikkeuksellisesti vasta seitsemän jälkeen illalla. Ei tuntunut yhtään pitkältä, sain aika paljon aikaan. Hyvä.
Huomenna on seminaari, jossa puhuu mm. Pertti Töttö. Töttö on ankarasti kritisoinut sosiaalitutkimuksen menetelmiä, mäkin innostuin Tötön ajatuksista, kun luin tenttiin sen kirjaa Syvällistä ja pinnallista. Nyt en ole niin kovin varma enää siitä, että Töttö on oikeassa. Mutta mielenkiinnolla odotan huomista.

Nyt on mentävä nukkumaan. Huomenna on taas pitkä päivä.