Pitää tietää, mitä haluaa, jotta voi sen saada.

Nyt mä teidän tasan tarkkaan, mitä haluan. Mä haluan Tampereen yliopistoon opiskelemaan sosiaalityötä. Suuntaan tarmoni ja ajatukseni siihen ja ensi vuonna tähän aikaa olen sisällä.

Mä tossa pohdin, että kuinka nyt kävi näin. Se johtuu siitä, että vasta aika myöhään mä havahduin siihen, mitä aion pyrkiä lukemaan. Mutta nyt se virhe on poistettu ja minä tiedän. Haluan päästä lukemaan Tampereen yliopistoon sosiaalityötä.

Juttelin yliopistossa opettavan tuttuni kanssa ja hän sanoi, että yli puolet sisään päässeistä on suorittanut perusopinnot (25 opintopistettä) siinä aineessa, jota pyrkivät opiskelemaan. Niinpä nyt teen minäkin. Hyvää valmentautumista.

Olen iloinen siitä, että mä oon kuntoillut viimeiset ajat niin ahkerasti. Se varmaan osaltaan helpottaa kestämään pettymyksen ja epäonnistumisen tunteen. Kyllä mä olen pettynyt, etten päässyt ja koen epäonnistuneeni pääsykokeessa, koska mä tiedän, että pystyn parempaan. Mutta noi fiilikset eivät musertaneet mua. Mä kestän ne kun aikuinen nainen ja otan opikseni.

Mulla on vielä yksi tentti, essee ja verkkokeskustelu jäljellä sosiaalipsykan opiskeluissa. Ja elokuussa alkaa sitten sos.työn perusopinnot täällä Tampereella avoimessa. Otin siihen rinnalle vielä kunta-alan opintoja 29 op:een verran. Se vaikuttaa mielenkiintoiselta ja siitä on hyötyä niissä hommissa, joihin suuntaudun myöhemmin.

Rahaa pitää tehdä vähän keikkailulla, vaikka opiskelu nyt maistuisikin paremmalta kuin työ. Mähän voin ajatella, että vietän avointa opiskelijaelämää niin, että päivät opiskelen ja illat istun kapakassa. Ero normaaliin on vain siinä, että mä saan kapakasta rahaa, koska istun nurkassa ja mulla on kitara!

Eli nyt mä tiedän, mitä haluan. Mulla on suunnitelma. Siksi kaikki näyttääkin nyt oikein hyvältä.

Tämä on kuin klassista laulamista: kun avaa suunsa ja vetää kevyesti (ei ryystäen) ruusuntuoksua sisuksiinsa, pitää olla jo mielessä fraasin loppu eli se, mihin tähtää. Niin se tässäkin projektissa. Vedän rauhallisesti henkeä ja nään, mihin tähtää, mikä odottaa vuoden päässä.