Hirmu nopeasti kului kaksi viikkoa ja kaksi päivää. Ja toi intensiivinen kurssi oli kyllä erittäin hyvä. Mä opin oikeasti tosi paljon lausumista, koska me puhuttiin koko ajan. Välillä luettiin tekstejä ja välillä keskusteltiin pienissä ryhmissä tai koko ryhmänä. Ja opettaja kuunteli ja korjasi, mikäli oli aihetta.
Saa nähdä minkä arvosanan se maikka antaa. Se oli kyllä erityisen nasta nainen ja erittäin erittäin pätevä hommassaan. Voi sanoa, että Heli Viitanen oli todellinen pro.

Kurssilla oli pääasiassa aikuisia. Se oli enemmän ku nastaa. Keskustelusta tuli oikein mielenkiintoisia, kun puhuttiin toistemme töistä. Siellä oli talousihmisiä, arkkitehti, kunnanjohtaja, tutkija, tiedottaja, sairaanhoitaja jne. Voitte kuvitella, se oli juhlaa.

Ton kurssin aikana mä tein päätöksen, että suoritan ruotsin ensi kesänä samalla tavalla. Nyt tulee niin tiukka syksy, ettei siihen svenskaa mahdu. Ensi kesänä mä olen varmasti jo töissä, mutta kyllä tollasen kaksviikkoisen jaksaa vaikka tikun nokassa - so to say.

Ensi viikolla sitten alkaa opiskelut virallisesti. Mun eka tuutoroitava tuli maanantai-iltana Suomeen. 21-vuotias tyttö Liettuasta. Musta on nastaa tutustua latvialaiseen nuoreen naiseen, se ei varmaankaan onnistuisi ilman tätä tutorointia. Ja ensi viikolla alkaa myös kotimaisten opiskelijoiden tutorointi. Sekin on varmaan nastaa. Kiva katsoa, onko paljon "kypsiä" opiskelijoita.

Olin tänään pitkästä aikaa Linnassa lukemassa. Kolme tuntia mä jaksoin lukea ja sit oli pakko lähteä kotiin. Mua väsytti niin armottomasti. Tänään meen nukkumaan ajoissa eli ihan kohta, ni jaksan huomenna perehtyä Töttöön virkeänä!