Tänään oli hieno päivä. Olin asiakkaiden kanssa tekemisissä koko päivän. Aamulla ensin päivystyksessä neljä tuntia, sitten syömään ja sitten lisää asiakastapaamisia. Yhteensä tapasin yhdeksän asiakasta. Illalla oli vielä laulukeikka.

Kyllä toi alkoholi on tiukka aine. Sitä kun tarpeeksi juo, tulee tosi kipeäksi päästään ja ruumiistaan. Ja siitä on vaikea päästä eroon. Mä olen varmaan jo sanonut monta kertaa, mutta sanon vielä, että musta on hienoa se, kuinka asiakkaita tuolla A-klinikalla kohdellaan: ystävällisesti, kunnioittavasti eikä moralisoida. Se on musta todellista sosiaalityötä. Vaikka sama ihminen tulisi kymmenennen kerran sinne, hän saa hyvää, ystävällistä ja asiallista palvelua. Onneksi mä pääsin tonne, jos olisin jossain vähän muunlaisessa paikassa, voisi olla hankalaa ja tukalaa. Tai voisin olla ei-toivottu, koska olisin varmasti sanonut vaikkapa asiakkaan huonosta kohtelusta.
Mä olen jo sen ikäinen, että en enää pelkää kaikkea. Sitä paitsi, mun mielestä sossun pitää uskaltaa puolustaa asiakasta. Se on sossun tehtävä. Vai onko joku eri mieltä?

Tämäkin juttu jää lyhyeksi. On pakko mennä nukkumaan. Kandityö odottaa tossa kansiossa, sitä pitäs kirjoittaa, mutta näin myöhään ei enää kykene. Pakko nukkua, jotta taas huomenna jaksaa. Mulle tulee asiakas heti vartin yli kahdeksan.

Olkaa kunnolla ja laittakaa viestejä!